טיפול פסיכולוגי בצפון

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם

קשרים בין אישיים

הקליניקה ממוקמת בקיבוץ רמות מנשה, ליד יקנעם עלית.

כ-20 דק’ מטבעון, עפולה, זיכרון יעקב או חיפה.

אם את/ה מחפש/ת טיפול פסיכולוגי באיזור מגידו, עמק יזרעאל, תענכים, גלבוע או חוף הכרמל זה יכול להתאים.

קושי בתוך קשרים בין אישיים. כמה עצב יש באהבה

“לא יודעת למה אני תמיד בוחרת בני זוג שמלאים רק בעצמם… גם עם חברים אני תמיד מרגישה שהם רוצים אותי פחות, שלא כל כך יפריע להם לוותר עלי…”

קשרים בין אישיים מהנשימה הראשונה

הצורך בקשר אנושי הוא אחד הצרכים הבסיסיים והחזקים שלנו. מרגע שיצאנו לאוויר העולם ונשמנו את נשימתנו הראשונה אנחנו נמצאים בתוך מערכת יחסים. אנחנו זקוקים לאמא (אחר כך גם לאבא) להזנה וחום, להגנה, ללמוד מי אנחנו ומה הגבולות שלנו. אנחנו זקוקים לקשר לא רק כדי לשרוד, אלא גם כדי לגדול, להתפתח ולשמוח.

כבר אז, בתור תינוקות קטנטנים, הקשרים הבין אישיים שלנו הדדיים. אנחנו לא רק תלויים בהורינו אלא גם יוצרים מציאות, כשההתנהגות שלנו-  אכילה, חיוך, מבט סקרני או בכי, יוצרת תגובה אצל ההורים ומשפיעה על התנהגותם. במילים אחרות, מערכות יחסים בהן אנחנו נותנים ומקבלים, פועלים ומגיבים, הן חלק בלתי נפרד מאיתנו. דרכן אנחנו לומדים את עצמנו ואת העולם בתור תינוקות וילדים. לאורך חיינו אנחנו מחפשים קשרים בין אישיים וזקוקים להם כדי להמשיך לגדול, כדי להרגיש סיפוק ושמחה.

מכשולים ותקלות במערכות יחסים

אבל דווקא קשרים, שמהווים צורך כל כך בסיסי שלנו, הם לא תמיד פשוטים. אנחנו זקוקים לקשר אך לא מצליחים ליצור קשרים בין אישיים טובים שימלאו אותנו עם בני זוג, עם חברים או במקום העבודה. במקום תחושות העצמה ותמיכה אנחנו חווים בקשר תסכול, פגיעה או עוינות. אנחנו מרגישים מבודדים, מתקשים לתת אמון, נוטים לרָצות וכועסים על כך, חשים נחיתות ועלבון או ביקורתיים ומתקשים לקבל את האחר בעצמנו. אנחנו רוצים קשר בו נוכל לקבל ולתת חברות ואהבה אך מוצאים את עצמנו בתוך קשרים ביו אישיים שגורמים לנו סבל וכאב, שלא ממלאים את הצרכים שלנו.

קשיים בקשרים בין אישיים קיימים בתוך מערכות יחסים, כשאנחנו נתקלים שוב ושוב באותם מכשולים, נכנסים לאותו תפקיד לא מוצלח ומשחזרים אותו בכל פעם מחדש. במקרים אחרים  הקושי טמון במציאת קשר, כשאנחנו לא מצליחים ליצור קשר אינטימי- לא מצליחים לתת אמון ולהיפתח. אנחנו חשים דחיה או ביקורת ולא נותנים לשום דבר להתפתח או מאבדים עניין מהר ולא מצליחים לשמר קשר לאורך זמן.

מאיפה נובע הקושי?

למה זה קורה? למה לפעמים כל כך קשה לנו בקשר למרות הרצון והצורך החזק שלנו שזה יצליח? מקור הקשיים שלנו בתוך יחסים בין אישיים, במיוחד קשיים שחוזרים שוב ושוב, הוא בדרך כלל בילדות. מה חווינו מהדמויות הקרובות אלינו מאז ילדותינו ולאורך השנים? מה ראינו ומה למדנו על יחסים בתוך המשפחה, מה היו המודלים שלנו? החוויות הבסיסיות הללו משפיעות מאוד על סגנון קשרים בין אישיים בהמשך החיים.

אנחנו נוטים לפרש כוונות של אחרים ולצפות ליחס בהתאם למה שמוכר לנו, למה שהתרגלנו. גם ההתנהגות שלנו מותאמת לציפיות הפנימיות הללו וכך אנחנו יוצרים מערכות יחסים מוכרות, גם אם לא טובות לנו. ההתנהגות החוזרת שלנו בתוך קשרים בין אישיים שונים מאמתת לנו שוב ושוב שזה מה שאפשרי בתוך קשר- “אלו החיים”.

קושי בתוך קשרים בין אישיים יכול לנבוע משחזור של קשר קשה מהעבר או  מקונפליקט פנימי שלנו שעולה בתוך היחסים, ומקורו בקשיים אחרים כמו חוסר ביטחון עצמיקשיי זהות ועוד… קשיים כאלו מתבטאים גם ביחסים שאנחנו יוצרים וכך פוגעים במה שיכול להיות, במה שאנחנו רוצים שיהיה.

טיפול בקשיים בקשרים בין אישיים

טיפול פסיכולוגי הוא כלי יעיל וחשוב להתמודדות עם קושי בתוך קשרים בין אישיים. בטיפול ניתן להתבונן בדפוסים החוזרים שלנו שלא משרתים אותנו, להבין את מקורם ולראות אם יש לנו יכולת להשתחרר מחלקים שאיננו רוצים. היות והטיפול עצמו מהווה קשר בין אישי קרוב ומשמעותי, בתוך הקשר הטיפולי נוצרת הזדמנות לחוות את הקשיים בסביבה בטוחה ומוגנת. לעיתים דווקא החוויה השונה הנוצרת בטיפול עוזרת לנו להאמין באפשרות אחרת. האמונה הזו מאפשרת לנו ליצור בחיינו קשרים בין אישיים טובים יותר ולהתמודד בתוך קשר בצורה נכונה ובונה יותר עבורנו.

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם