טיפול פסיכולוגי בצפון

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם

הפרעת קשב מבוגרים

הקליניקה ממוקמת בקיבוץ רמות מנשה, ליד יקנעם עלית.

כ-20 דק’ מטבעון, עפולה, זיכרון יעקב או חיפה.

אם את/ה מחפש/ת טיפול פסיכולוגי באיזור מגידו, עמק יזרעאל, תענכים, גלבוע או חוף הכרמל זה יכול להתאים.

הפרעת קשב- נשארת עם הילד שגדל

הפרעת קשב

“אני יודע שיש לי כישרונות ולא מבין מה תוקע אותי…”

הפרעת קשב- לא רק אצל ילדים

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, כרונית מטבעה, המשפיעה מילדות ועד בגרות. ההפרעה כוללת מרכיבים של חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות הקיימים ברמות שונות אצל אנשים שונים.

בשל הופעתה המוקדמת של ההפרעה והשפעתה המשמעותית בילדות, בעבר נחשבה הפרעת קשב “הפרעה של ילדים” והשפעותיה על ילדים שגדלו (כלומר, על מבוגרים) קבלו מעט מאוד תשומת לב. בשנים האחרונות הולכת וגוברת ההבנה שאופייה הכרוני של ההפרעה מוביל לכך שהיא משפיעה וקיימת גם בבגרות וההתייחסות להפרעת קשב מבוגרים הולכת וגדלה.

למה פחות מבחינים בהפרעת קשב וריכוז במבוגרים?

השלכותיה של הפרעת קשב מבוגרים עלולות להיות לא פחות משמעותיות מאשר בילדות, אך אופני הביטוי שלה משתנים ולעיתים היא פחות בולטת, לפחות למתבונן מבחוץ. למה? מכמה סיבות.

קודם כל, לעומת אפיוני חוסר קשב, אימפולסיביות ופעלתנות יתר, שלא משתנים משמעותית עם הגיל, כן קיים שיפור בתנועתיות היתר שבגוף, והצורך לרוץ, לקום ולזוז ללא הפסקה פוחת בהפרעת קשב מבוגרים. היות והסימפטום התנועתי בולט לסביבה ופעמים רבות מפריע לה (בבית הספר למשל), אצל מבוגרים ההפרעה פחות נראית ובולטת כלפי חוץ.

מעבר לכך, השינוי בתחומי העיסוק כילד וכמבוגר והיכולת לבחור את סביבת הפעילות (שכבר אינה בהכרח בית הספר) מאפשרת לאדם לבחור סביבה בה השפעות ההפרעה פחות בולטות. התאמת הפעילות והסביבה יכולה להיות יעילה וטובה לאדם או בעייתית ופוגעת. היא בעייתית כשהסובל מההפרעה נמנע מהתמודדות שיכולה לקדם אותו ומשלם על כך מחיר יקר. כך למשל כשאדם נמנע מלימודים אקדמאיים למרות יכולת הבנה, סקרנות ועניין שיש לו בתחום מסוים, ונחסמות בפניו אפשרויות עבודה וקידום.

מצד שני, היכולת הגדלה לבחור את סביבת החיים מאפשרת גם למזער את השפעות ההפרעה על ידי הפעלה של אסטרטגיות פיצוי ועקיפה. לכן, אצל אנשים שלמדו עם השנים איך להתמודד עם הסימפטומים של ההפרעה שלהם, הפרעת קשב מבוגרים פחות בולטת כי הטיפול בה מפחית את השפעתה השלילית על החיים.

איך נראית הפרעת קשב מבוגרים?

ובכל זאת, בדרך כלל, הפרעת קשב משפיעה ומקשה על החיים גם בבגרות. החלקים הקוגניטיביים (חשיבתיים) בדרך כלל משמעותיים ביותר: חוסר הקשב מפריע לריכוז, מיקוד, הקשבה או עבודה רציפה. הוא מוביל לשכחנות של חפצים, אירועים, משימות, תאריכים… אנשים הסובלים מההפרעה לא שמים לב לשגיאות קטנות שהם עושים ופחות מפעילים תהליכי בקרה כדי לתקן אותן. התוצאה יכולה להתפרש בעיני הסביבה כ”רשלנות”, “עצלנות” או סתם חוסר מוטיבציה ולהוביל לביקורת ולתסכול.

פעמים רבות אנשים עם הפרעת קשב מרגישים שיש להם בעיה לזכור- לא רק היכן שמו את המשקפיים אלא מידע שקראו או שמעו והם זקוקים לו. מקור בעיית הזיכרון הוא לרוב בטווח הקשב המוגבל (המכונה “זיכרון עבודה”), שמוביל ללמידה פחות יעילה ולזיכרון פחות טוב לטווח ארוך.

הנטייה האימפולסיבית, שמקורה כנראה ביכולת מוחית נמוכה ל”עיכוב תגובה” (אינהיביציה) מקשה על תכנון וארגון, והסובלים מהפרעת קשב מבוגרים מתקשים לחשוב ולפעול באופן שיטתי ומסודר. קשה להם יותר לפתור בעיות מורכבות, או בכלל לתכנן איך לבצע משימה, איך לכתוב מסמך או עבודה, איך יראה היום שלהם…

אנשים עם הפרעת קשב נוטים “להיגרר אחר גירויים” (Stimulus bound), כלומר- לפעול באסוציאטיביות. מה שנקרה בדרכם מוביל אותם, ולא תכנון מראש או המטרה הגדולה שהם חותרים אליה. זה קורה במחשב (חלונות נפתחים, תוכן אחד מוביל לתוכן אחר… שוכחים מה בעצם מנסים לעשות), או ביום עבודה, כשיוצאים מהמשרד ודבר מזכיר דבר עד שהמשימה החשובה פורחת, מתאדה… חלק מהקושי בתכנון מתבטא בקושי בתכנון ובארגון זמן. הם נוטים להעריך לא נכון כמה זמן יקח לבצע משימה, מה שעלול להוביל לאי עמידה בהתחייבויות.

במקרים רבים מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים להשתמש באלכוהול, סיגריות או סמים כשיטות “ריפוי עצמי” (Self medication). הם מתמכרים לחומרים הללו, שאכן מאפשרים הקלה זמנית  בסימפטומים כמו חוסר קשב ותחושת אי שקט, אך גובים גם מחירים יקרים- נפשיים, בריאותיים וחברתיים.

שק כבד של מטענים רגשיים

הקשיים בתכנון ובקשב משפיעים גם מחוץ לעבודה על מערכות יחסים ועל מה שקורה בתוכן, ממערכת יחסים זוגית, לקשר עם הילדים ולהתנהלות בחברה רחבה יותר. הקושי לעמוד בדרישות בבית ובעבודה מוביל לביקורת שגורמת לתסכול ולתחושות חוסר יכולת וחוסר ערך.

האופי ההתפתחותי של ההפרעה, המתחילה בילדות, מוביל לכך שלרוב החוויות הללו כבר מוכרות היטב. כך, הסובל מהפרעת קשב מבוגרים חווה גם בילדותו תסכול מחוסר הצלחה בלימודים, ביקורת על ההתנהגות בבית הספר ובבית שהובילו לתחושת כישלון. החוויות הדומות בבגרות נוגעות בפצעים ישנים. הן משחזרות ומעוררות בעוצמה תחושות של דימוי עצמי נמוך, כישלון וחוסר יכולת ו”מוכיחות” את נכונותן. הן מובילות לחוסר מוטיבציה, יאוש או כעס.

המטענים הרגשיים ארוכי השנים מסבירים מדוע כ- 50% מהסובלים מהפרעת קשב מבוגרים חווים סימפטומים נפשיים נוספים של חרדהדיכאון, התמכרויות והפרעות נפשיות אחרות, ויש בקרבם רמה גבוהה של בעיות תעסוקה ונישואין.

איך מטפלים בהפרעת קשב וריכוז מבוגרים?

טיפול בהפרעת קשב וריכוז מבוגרים כולל מרכיבים של טיפול בהפרעת קשב בכלל, על האפשרויות התרופתיות שבו, למידת אסטרטגיות פיצוי ועקיפה ועוד. מעבר לחלקים אלה, בהפרעת קשב וריכוז מבוגרים כמעט תמיד יש צורך בהתייחסות משמעותית ונפרדת להשלכות הרגשיות.

ובקצת יותר פירוט: לאחר אבחון ההפרעה, יש צורך בתהליך של הבנה והפנמה של ההשלכות שלה פעם והיום. ביחס להווה חשוב להבין איך היא מתבטאת בעבודה ובחיים האישיים, היכן היא פוגעת ומפריעה? הבנה מדויקת של תחומי הקושי יכולה להוביל לפיתוח אסטרטגיות התמודדות ועקיפה.

לדוגמא, אדם שמודע לקשייו בתכנון ולכך שהוא נוטה לשכוח את המטרה ולהיאבד בדרכים צדדיות, יכול לכתוב בצורה מפורטת את שלבי המשימה ולבדוק פעם בכמה זמן שהוא בדרך הנכונה. אדם שיודע שמסמכים שהוא כותב מלאים בשגיאות קטנות, יכול לסגל “נוהל בדיקה”. כך, למרות שהוא מרגיש ש”הכל בסדר” אחרי כתיבה ראשונה הוא לומד לקחת בחשבון שתחושת ה”בסדר” נובעת אולי מאימפולסיביות…

חלק נוסף וחשוב, כאמור, הוא החלק הרגשי: הבנת ההפרעה והמקומות בהם השפיעה לאורך השנים מאפשרת תובנה עמוקה למקור של תחושות קשות של כישלון וחוסר ערך שהלכו וטפחו, כמו כדור שלג. ההבנה הזו מאפשרת לבחון את התחושות הללו-  האם אני באמת “לא שווה”, “לא מסוגל לכלום” או שיש לי את המגבלות שלי, שנובעות (בחלקן) מהפרעת הקשב? ההבנה שקשיים שונים בחיים לא נבעו מעצלות, זלזול או חוסר רצון (מונחים ערכיים שהסביבה ואולי גם האדם נוטים לשפוט בהם) עשויה לעזור בבנית תחושה טובה ושלמה יותר של האדם עם עצמו. במקביל מפגש עם הכאב והאובדנים הרבים שנבעו מהפרעת הקשב עוזר להתאבל עליהם ולהשלים אתם, להמשיך הלאה חופשי יותר, ומתוך הכרת המגבלות.

מתוך ההבנה של הקושי גם הכוחות והיכולות מתבהרים, איך התבטאו פעם, איך היום, ותחושות חוסר הכוח וחוסר הערך יכולות להיבחן מחדש ולהשתנות. ההיכרות עם ההפרעה וההצבעה המדויקת על קשיים מול יכולות מאפשרת לתת מקום לכוחות בכלל, ובפרט להדגיש תחומי חוזק שקשורים להפרעה עצמה- איך האסוציאטיביות והקפיצה בין נושאים שונים מאפשרת יצירתיות ומקוריות… איך פעלתנות היתר נותנת המון אנרגיה שאפשר להשתמש בה לדברים טובים… איך האימפולסיביות מאפשרת התנסות ללא פחד בחוויות חדשות ובתחומים חדשים ומאפשרת ליצור וליזום קשרים…

המטרה הכללית בטיפול של הפרעת קשב מבוגרים היא להקטין את השפעתה השלילית, לעקוף מה שאפשר ולהשלים עם מה שאינו בר שינוי. לנסות לבחור בסביבה שלא מביאה לידי ביטוי חזק את הקשיים ולדאוג שגם המגבלות הקיימות לא ישליכו על כל תחושת העצמי ולא יפגעו בתחומי תפקוד ורגש נרחבים.

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם