טיפול פסיכולוגי בצפון

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם

טיפול רגשי בהפרעת קשב

הקליניקה ממוקמת בקיבוץ רמות מנשה, ליד יקנעם עלית.

כ-20 דק’ מטבעון, עפולה, זיכרון יעקב או חיפה.

אם את/ה מחפש/ת טיפול פסיכולוגי באיזור מגידו, עמק יזרעאל, תענכים, גלבוע או חוף הכרמל זה יכול להתאים.

הקלה ושחרור מהאפקט הרגשי של הפרעת קשב

הפרעת קשב

“לא הבנתי למה אני לא מצליח דברים שלאחרים הולכים בקלות. חשבתי שאני סתם אידיוט…”

למה צריך טיפול רגשי בהפרעת קשב?

הפרעת קשב וריכוז נובעת ממקור מוחי- אורגני. הסימפטומים שלה נוגעים לסגנון הקוגניטיבי (חשיבתי) וההתנהגותי של האדם. הטיפול בהפרעה, בהתאם, מקבל לרוב דגש תרופתי וקוגניטיבי, וטיפול רגשי לקשיים הרגשיים פעמים רבות נזנח. לא אחת נפגשתי עם אנשים הסובלים מהפרעת קשב, שהגיעו לאבחון כדי לקבל התאמות במבחני בגרות או בפסיכומטרי, וההשלכות הקשות ביותר של הפרעת הקשב על חייהם היו דווקא רגשיות.

קשיים רגשיים משמעותיים בהפרעת קשב הם כמעט בלתי נמנעים אם ההפרעה לא מאובחנת ומטופלת. לדוגמא, אם ילד (והוריו) לא מבינים שיש לו בעיה ממוקדת בריכוז הילד יחשוב שהוא לא מצליח בבית הספר “כי הוא סתם טיפש”. מכאן ועד לפגיעה משמעותית בדימוי העצמי, במוטיבציה ובתחושת היכולת הדרך קצרה.

אך גם כשההפרעה מאובחנת לא תמיד קל להימנע מהשלכות רגשיות לא פשוטות. הפרעת קשב מהווה צוואר בקבוק צר במיוחד, שמגביל את הביטוי והמימוש של יכולות, כישרונות  וכוחות. הקשיים הרגשיים המלווים את ההפרעה נובעים בדרך כלל מתחושות מתמשכות של כישלון וחוסר יכולת ומביקורת של הסביבה ושל האדם כלפי עצמו. הם גורמים לדימוי עצמי נמוך, חוסר מוטיבציה והצטברות של תסכול, זעם, יאוש ודכדוך שהולכים וטופחים עם השנים. ההפרעה עצמה והקשיים הרגשיים הנלווים אליה עלולים ליצור גם קשיים חברתיים שמגבירים עוד יותר את אזורי הקושי ותחושות התסכול והיאוש.

העובדה שכחצי מהילדים והמבוגרים הסובלים מהפרעת קשב סובלים במקביל גם מדיכאון, חרדה, התמכרויות ועוד מבהירה את עוצמת ההשפעה הרגשית של הפרעת הקשב ואת חשיבותו של טיפול רגשי בהפרעה.

איך עובד טיפול רגשי בהפרעת קשב?

טיפול רגשי בהפרעת קשב מתמקד בהבנת הקשיים הרגשיים של הילד או המבוגר. הטיפול  מאפשר לפתוח את סבך הרגשות הללו, לבחון אותם ולאפשר להם להשתנות. האם תחושות של חוסר ערך מוצדקות? האם אני באמת “לא שווה” או שיש לי קשיים מסויימים שנובעים (לפחות בחלקם) מהפרעת הקשב? אולי הציפיה לכישלון כבר מונעת ממני לנסות ולרצות? למה אני לא יוצר קשרים, או- למה אני מתנהג בדרך מסויימת בקשרים שאני יוצר? האם הדרך הזו  טובה לי…?

טיפול רגשי מאפשר לנו להגביר מודעות לסגנון שלנו, על יתרונותיו וחסרונותיו. המודעות הזו, שכוללת גם הבנה של הקשר בין הסגנון שלנו והפרעת הקשב, עוזרת לבחון תחושות קשות שהצטברו, לערער על חווית חוסר הערך הטוטאלית ולהתחיל לבנות דימוי עצמי אמיתי וטוב יותר. במקביל טיפול רגשי עוזר להבין ולמקד מהי הסביבה הטובה לאדם- איפה כדאי לנסות להשקיע ולדחוף, איזה חלקים עדיף לקבל ולהשלים…

התבוננות ונתינת מקום לרגשות קשים מאפשרת להם להשתנות. המפגש עם הכאב, הכשלונות, והאובדנים שנגרמים מהפרעת הקשב מאפשר גם להתחבר לעצב, להתאבל על מה שאין ולהקל את עומס הרגשות הקשים שנצברו. העיבוד הרגשי, יחד עם טיפול ישיר בסימפטומים של הפרעת הקשב, מאפשרים לצמצם את ביטוי הסימפטומים המגבילים וההשלכות הרגשיות של הפרעת הקשב, ולהתחבר לחלקים של כוח ויכולת. טיפול רגשי עשוי להתחיל מעגל חיובי של התחברות מלאה יותר של האדם לעצמו, על חסרונותיו ויתרונותיו, של תחושת שחרור ויכולת טובה יותר לממש את הרצון והכוח שלו בעולם, בהרגשה שלמה, שמחה ומלאה יותר.

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם