טיפול פסיכולוגי בצפון

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם

צמיחה מתוך משבר

הקליניקה ממוקמת בקיבוץ רמות מנשה, ליד יקנעם עלית.

כ-20 דק’ מטבעון, עפולה, זיכרון יעקב או חיפה.

אם את/ה מחפש/ת טיפול פסיכולוגי באיזור מגידו, עמק יזרעאל, תענכים, גלבוע או חוף הכרמל זה יכול להתאים.

האפשרות לגדול מתוך קושי

צמיחה מתוך משבר

“זו הייתה התקופה הכי קשה בחיים שלי, אבל היום אני יכולה לראות שיצאתי ממנה אחרת, השתניתי לטובה”

משברים וצמיחה

תחושות מתמשכות של קושי או משבר פתאומי הם חוויה קשה, לפעמים איומה. לרוב מתוך חוויה כזו אנו פונים לטיפול: כשרע לנו, כשאנחנו מחפשים שינוי. צמיחה מתוך משבר מתארת את האפשרות לגדול מתוך התמודדות עם קושי גדול או אפילו טראומה- אירוע מכאיב ומטלטל. צמיחה מתוך משבר מתארת את היכולת האנושית שיש בנו להתפתח לכיוונים טובים יותר, ליצור שינויים שמגבירים את השמחה ואת הסיפוק בחיים דווקא מתוך קושי וכאב.

צמיחה מתוך משבר היא היעד שמכוון בעיני טיפול פסיכולוגי. האפשרות לצמיחה מתוך משבר היא התקווה המלווה ומדריכה אותי כמטפלת. עסקתי בצמיחה מתוך משבר בעבודת הדוקטורט שלי, המושג הבסיסי נוגע למצבי משבר- אירועים או תקופות של קושי קיצוני. כמטפלת אני רואה את ההזדמנות לצמיחה גם ממצבי משבר אך גם מקשים במובן רחב הרבה יותר. מניסיוני הן תקופות של משברים קשים כמו דיכאון, והן בעיות שמלוות שנים כמו חרדההפרעות אכילהקושי בקשרים בין אישייםביטחון עצמי נמוך או קשיי זהות עשויים, לצד הכאב, להוות הזדמנות לצמיחה- להתפתחות ושינוי חיובי.

קצת אקדמיה… מחקרים על צמיחה מתוך משבר

כשאנחנו חושבים על היכולת לצמיחה מתוך משבר, בדרך כלל עולות לנגד עיננו דמויות מופת. יחידי סגולה. סיפורים בעיתון או בטלוויזיה על אנשים שהתמודדו עם קושי גדול ולא נכנעו לו. כוחות יוצאי דופן של אנושיות, דאגה לזולת או יצירה שאנשים הראו במצבים קשים. אך מחקרים שעסקו בצמיחה מתוך משבר הראו שהיכולת הזו הנה כוח אנושי רווח למדי. שצמיחה מתוך משבר אינה רק מופת האפשרי אצל יחידים בדור אלא יכולת שטמונה ברבים מאיתנו.

החוקרים הללו שמו לב, שלמרות שהפגיעה הנובעת מאירועים קשים בולטת ותופסת את תשומת ליבנו, בפועל אנשים חווים גם שינויים חיוביים בעקבות קשיים. הם כינו את היכולת הזו “צמיחה פוסט טראומטית”- צמיחה מתוך משבר. היכולת לצמיחה שונה מהיכולת לשרוד. המין האנושי הוא “זן עמיד” שיודע לחזור לעצמו אחרי מצבים קשים ולהסתגל לשינויים. צמיחה מתוך משבר אינה רק “להחזיק מעמד” או “לחזור לשגרה” אלא יותר מזה. היא היכולת לגדול, לחוש בשינוי חיובי, יכולת שנולדת דווקא מתוך אירועים ומצבים קשים.

המחקרים שעסקו בנושא תארו אנשים שעברו טראומות ומצבים קשים שונים, כמו התמודדות עם מחלה קשה (סרטן, איידס, התקף לב ועוד), מוות של אדם אהוב וקרוב, תאונות דרכים, שריפה, מלחמה, ואפילו אנשים שחזרו משבי או נשים שעברו תקיפה מינית. האנשים והנשים הללו לא ביטלו את הכאב, הקושי והפחד בחוויה המטלטלת שעברו אך ספרו שההתמודדות עם הקושי הולידה גם צמיחה, גם טוב. הם סיפרו על גדילה ושינוי חיובי שהתבטאו בתחושת הערכה רבה יותר לחיים, בזיהוי אפשרויות חדשות, בשינוי סדר העדיפויות לכזה שמתאים יותר לבחירתם. האנשים הללו תארו חיזוק של קשרים אינטימיים עם האנשים החשובים להם ותחושה כללית של כוח ויכולת שהתחזקה בתוכם לאחר החוויה הקשה.

צמיחה מתוך משבר בטיפול

העיסוק המחקרי בצמיחה מתוך משבר התרכז באפשרות צמיחה מתוך נסיבות חיים קשות של טראומות- אירועים מטלטלים ומלאי אימה שנגזר על אנשים לעבור. כפסיכולוגית ששותפה למסע פנימי של אנשים בטיפול, אני יודעת שתהליך של צמיחה מתוך משבר מתרחש במגוון גדול של מצבים. יכולת הצמיחה שלנו כאנשים אפשרית ומתרחשת גם בעקבות התמודדות עם מגבלה או קשיים מתמשכים בחיים. כאלה שמקורם במציאות החיצונית שלנו, במציאות הפנימית שלנו או בשילוב של השתיים.

פעמים רבות התהליך הטיפולי, אליו מגיעים מתוך קושי, מאפשר לנו למצוא כוחות לשינוי ולבחירה. שינוי פנימי בתחושת הביטחון, הערך או הזהות שלנו ושינוי חיצוני באופי הקשרים שאנו יוצרים, בהתנהלות שלנו ובבחירות בחיינו. השינויים האלה מהווים צמיחה מתוך משבר- הם מולידים תחושה של יותר שלמות, יותר שמחה.

איך מתרחשת צמיחה מתוך משבר? שינוי אמונות ותפיסות אישיות

ההתנסויות שאנו עוברים מאז לידתנו משמעותיות לעיצוב הזהות שלנו ולתפיסה שלנו את עצמנו ואת העולם. אחרי שלב העיצוב המרכזי בילדות, אנו תופסים,  מפרשים ובוחרים את אופן ההתנהגות שלנו בחיים מתוך ה”עצמי” שלנו- מתוך מי שגדלנו להיות. לסגנון ההתייחסות שלנו לעולם יש בדרך כלל יתרונות, אך יש גם חסרונות. למען האמת, אנו מאוד רגילים לחוות את החיים בצורה מסוימת אך היא לא תמיד אופטימלית מבחינתנו.

אפשר להדגים זאת, למשל, באדם שבגלל קשיים שונים של הוריו לספק את צרכיו הרגשיים כשהיה ילד למד שמסוכן לסמוך על אנשים קרובים. בבגרותו הוא יטה לפרש התנהגויות של אחרים כמכוונות נגדו ויתקשה לתת אמון באחרים. הוא ירוויח תחושת ביטחון ומוגנות אך ישלם מחיר של קושי בקרבה, קושי לקבל מאנשים קרובים תמיכה גם כשהם רוצים ויכולים לתת לו אותה.

העניין הוא, שלמרות המחירים הנפשיים והמציאותיים שאנו משלמים על הסגנון שלנו, אנו מתקשים לבחון חלקים שלו ולשנות אותם. למה? כי אנחנו רגילים אליהם, והרגל הוא הרבה. הרגל הוא מוכר ולכן מרגיע. שינוי לוקח אותנו למקום לא מוכר ולכן נחווה כמפחיד ומאיים. הרגל הופך עם הזמן לטבע שני, ולכן שינוי מצריך משאבים רציניים.

מתי אנחנו כן משנים? כשקורה משהו שמטלטל אותנו ומחייב אותנו לעצור ולבדוק את עצמנו, או כשכל כך לא טוב לנו שאנו מרגישים שלא נוכל להמשיך יותר באותו אופן. מכאן נובע פוטנציאל הצמיחה שיש באירועי חיים קשים. הם מערערים את האמונות והתפיסות שלנו, טורפים את הקלפים. בתוך השבר והבלבול טמון פוטנציאל שינוי. שינוי עלול להיות לרעה, כשאנו “מוכיחים” לעצמנו את הבעיות של העולם או של עצמנו בהם האמנו מלכתחילה. אבל שינוי שנובע מבדיקה אמיתית של האמונות והבחירות שלנו עשוי להיות גם לטובה.

צמיחה מתוך משבר דרך שינוי אמונות אוניברסאליות

התפיסות והאמונות שמנחות את צעדנו הן בחלקן אישיות ומיחדות אותנו, נובעות מהעצמי שהתעצב בכל אחד מאיתנו בילדות. אמונות חזקות אחרות שלנו, מסתבר, אוניברסאליות למדי. גם הן מכוונות אותנו, אך לא בהכרח משרתות אותנו בצורה אידיאלית. האמונות הללו לא נכונות אך מהוות הכחשות שעוזרות לנו לחיות את חיינו בתחושה נוחה ובטוחה יחסית. הן עוזרות לנו לא לחשוש מהעתיד בצורה משתקת.

מהן ההנחות? אם לא קרה דבר בחיינו שיוכיח אחרת, אנחנו מניחים שהעולם בבסיסו טוב  ובעל משמעות, שמה שקורה לנו בעולם הגיוני ושאנחנו בעלי ערך. אנו מניחים שלחיים יש מבנה מובן ושאנו יכולים לשלוט במה שקורה לנו וכך לעבוד ולהשיג את יעדינו. ההנחות הללו מספקות לנו צרכים בסיסיים למובנות, סדר, היעדר מקריות ותחושת יכולת. הן מארגנות את החוויה שלנו ומקנות לנו תחושת משמעות.

טראומה, קושי משמעותי או משבר בחיים מערערים את מערכת הנחות הללו ולכן עלולים להוביל למשבר משמעות עמוק. אך כמו בהנחות שנובעות מה”עצמי” שלנו, גם הרס ההנחות הכלליות שרובינו חולקים מהווה פוטנציאל לשינוי.

כמו לאחר רעידת אדמה, דווקא השבר מוביל לעיתים לבניה טובה וחזקה יותר, בניה עמידה שלא נסדקת בקלות. דווקא תחושת השבירות, המודעות לסופיות ולמגבלות הפיזיים שלנו עשויים לדחוף לחיפוש ולחוויה של ערך בחיים. דווקא מתוך השבר אפשרית צמיחה מתוך משבר: גיבוש של תחושת משמעות ומערכת אמונות חדשה, ריאלית ואיתנה, שעוזרת לחוות את החיים כטובים יותר ביחס למה שהיו לפני כן. דווקא ההכרה במוגבלות השליטה שלנו בעולם מאפשרת להבין את הניתן לשליטה ולקבל אחריות על הבחירות שלנו בחיים.

צמיחה מתוך משבר כיעד בטיפול פסיכולוגי

צמיחה מתוך משבר היא הכיוון המרכזי, היעד בטיפול פסיכולוגי ובהתמודדות עם קושי. צמיחה מתוך משבר היא התהליך בו אנו בונים את עצמנו. בוחנים את המציאות הפנימית והחיצונית שלנו ותוהים אם בה בדיוק אנחנו בוחרים. משנים סגנון, משפרים הנחות ותפיסות שיש לנו ושלא משרתות אותנו בצורה טובה. צמיחה מתוך משבר היא האפשרות לבנות חזק, יציב ונכון יותר את עצמינו, לבחור נכון יותר עבורנו, להשתנות לטובה דווקא  מתוך משבר, טראומה או קושי חיים מתמשך.

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם