טיפול פסיכולוגי בצפון

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם

טיפול פסיכודינמי

הקליניקה ממוקמת בקיבוץ רמות מנשה, ליד יקנעם עלית.

כ-20 דק’ מטבעון, עפולה, זיכרון יעקב או חיפה.

אם את/ה מחפש/ת טיפול פסיכולוגי באיזור מגידו, עמק יזרעאל, תענכים, גלבוע או חוף הכרמל זה יכול להתאים.

צמיחה נפשית באמצעות טיפול פסיכודינמי

טיפול פסיכודינמי

“הבנתי משהו על עצמי ופתאום הרגשתי מן חופש …”

מקור הכאב הנפשי על פי תאוריות פסיכודינמיות

טיפול פסיכודינמי (או בקיצור- טיפול דינמי) מבוסס על תאוריות פסיכודינמיות שהתפתחו ע”י זיגמונד פרויד וממשיכיו מסוף המאה ה-19 ועד היום. כדי להבין את עקרונות הטיפול הדינמי ננסה להבין תחילה את ההתבוננות של התאוריות הפסיכודינמיות על התפתחות סימפטומים וכאב נפשי.

בתאוריות הפסיכודינמיות מניחים שהנפש שלנו מתעצבת החל משלבים מוקדמים מאוד של החיים. אירועים שקרו לנו בשלבים הללו, של ינקות וילדות מוקדמת, משמעותיים מאוד לחיי הנפש הבוגרים שלנו, למרות שברובם המכריע איננו יודעים עליהם או זוכרים אותם. כך, מצוקות וסימפטומים שונים שאנו סובלים מהם כאנשים בוגרים מפורשים כנובעים מדפוסים עמוקים שחרוטים בנו ומפעילים אותנו בצורה לא מודעת. 

התינוק האנושי בעצם אינו קיים כיחידה נפרדת שמתפקדת בפני עצמה. הוא תלוי לחלוטין בסביבה אליה הוא נולד- באם או במטפל המרכזי שלו, שהן התפתחותו הפיזית והן התפתחותו הנפשית תלויות בהם כמעט לחלוטין. להתפתחות נפשית טובה התינוק זקוק לסביבה מחזיקה ונוכחת, שתספק את צרכיו ללא שהתינוק הקטן מודע כלל לקיומה. במצב כזה התינוק והילד הפעוט פנויים להכיר את עצמם מבפנים. הם לא מגיבים לסביבה ולצרכיה אלא מגיבים לצורך הפנימי שלהם כשהוא מתעורר מתוכם. גילוי העולם נובע מתוך הילד בקצב ובדרך שלו, ובהדרגה מתפתח העצמי שלו- נקודת המבט הפנימית ממנה הוא משקיף על העולם. עם הזמן הילד ילך ויכיר במציאות החיצונית ובקיומה הנפרד ממנו, אך מרכז הכובד הפנימי שלו יאפשר לו להמשיך להיות מחובר פנימה- לצרכיו ולרצונותיו, ולחפש מימוש שלהם בעולם מתוך תחושת חיות ויצירתיות. 

כשל בהחזקה של הסביבה יגרום לפעוט ואח”כ לאדם הבוגר להגיב לסביבה ולא לפעול מתוך עצמו. האישיות שלו תתארגן בדרך שמאפשרת קשר עם הסביבה (שהרי חיונית להשרדותו). הוא יתאים את עצמו לסביבה וירָצה אותה אך יתנתק מהמקור הפנימי שלו, מתחושותיו, מצרכיו, מרצונו. בבגרות האדם יעשה מאמץ להימנע מאזורי טראומה וכאב שמזכירים את החסך, את מה שהיה זקוק לו ולא קיבל. סימפטומים שונים שמכבידים עליו בחייו יבטאו הן נסיונות לסיפוק חסכים ולהחזקת העצמי והן יאוש וחרדה ממפגש עם חוויות כואבות.

במקביל, קשיים וסימפטומים יכולים להיווצר גם מפחד גדול של האדם מדחפים וצרכים פנימיים (כמו מיניות או תוקפנות) שמולידים אשמה וחרדה בלתי נסבלות. האדם ינסה לדחוק חלקים אלו מעבר לידיעתו- אל הלא מודע. הוא ירגיש בטוח יחסית אך ישלם מחירים גבוהים של חרדה תמידית מהדחף ששואף לעלות, ושל סימפטומים שונים שיהוו התקה של הדחף- ביטוי שלו בדרכים אחרות מקשות ומכבידות.

איך עובד טיפול פסיכודינמי? 

טיפול דינמי מתבסס על הקשר הנוצר בין המטפל והמטופל. כפי שמקור הכאב הוא ביחסים המוקדמים שלנו, גם התיקון והריפוי יבוא מתוך יחסים קרובים, מתוך הקשר בטיפול. ככל שניתן יהיה לבטוח בקשר הזה נעיז להפגש עם רגשות וחלקים בנו שהפגישה אתם בעבר, לבדנו, הייתה בלתי אפשרית, מפחידה מידי. הנפש, שהקפיאה חוויות טראומטיות והדחיקה אזורים מפחידים מתוך חרדה גדולה מהמפגש אתם תוכל להוציא אותם מההקפאה ויתאפשר מפגש אתם- הכרות, התחברות רגשית ועיבוד. 

המפגש עם חלקים שונים שלנו, חלקם מפחידים וכואבים מאפשר הבנת עומק של עצמנו. הבנות של מי אנחנו, למה אנו כמהים, מה אנו כואבים וחסרים, מה מפעיל אותנו. התובנות על כך מאפשרות התבוננות ובחינה- האם החלקים שפחדנו מהם כ”כ עדיין מסוכנים עבורנו? פעמים רבות נוכל לוותר על מנגנוני הגנה- חליפות שריון כבדות שעטינו על עצמנו בילדותנו, מתוך מציאות חיים אחרת. במקביל, עצם ההיכרות עם חלקים לא מודעים מאפשרת הקלה, הפחתת חרדה ושחרור של אנרגיה שמובילה לתחושת חיות. 

מעבר להבנה, הקשר העמוק הנוצר בטיפול מאפשר פעמים רבות חוויה של תיקון. בד בבד עם הכאב והאבל, הקרבה מאפשרת לחזור ולבנות את מה שבעבר עצר וקפא. במקביל, בתוך קשר קרוב ואינטימי, יעלו אלמנטים של הקשר הטיפולי הבסיסי בחיינו- הקשר עם הורינו. כך, בתוך היחסים בטיפול נפגש פעמים רבות עם אותם כאבים מוכרים שקרו לנו בעבר וממשיכים לקרות ביחסים עם העולם. החוויה שלהם בטיפול נותנת הזדמנות להבין אותם מבפנים, בצורה רגשית ומחוברת. המפגש המשותף עם הכאב, על צורותיו השונות מוביל עם הזמן לאפשרות להכיל אותו בנפש, לשאת אותו ללא צורך בהדחקה ובריחה. התקווה היא שככל שנוכל לשהות עם הכאבים שלנו ולהתחבר פנימה, למהות ולצרכים של עצמנו, נוכל להתחבר למקורות של חיוניות ויצירתיות ולחוות את העולם כמקום טוב יותר עבורנו. 

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם