טיפול פסיכולוגי בצפון

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם

מיינדפולנס ופסיכולוגיה בודהיסטית

הקליניקה ממוקמת בקיבוץ רמות מנשה, ליד יקנעם עלית.

כ-20 דק’ מטבעון, עפולה, זיכרון יעקב או חיפה.

אם את/ה מחפש/ת טיפול פסיכולוגי באיזור מגידו, עמק יזרעאל, תענכים, גלבוע או חוף הכרמל זה יכול להתאים.

על התבוננות והתחברות לחוויה

טיפול בודהיסטי

“מתוך ההתכווצות שהרגשתי בחזה עלה לי עצב גדול, ונזכרתי פתאום במשהו שקרה ככ מזמן… בכלל לא ידעתי שזה חשוב ושזה עוד מעסיק אותי”

מיינדפולנס במדיטציה ובטיפול פסיכולוגי

הפסיכולוגיה הבודהיסטית תיארה לפני יותר מאלפיים שנה את הדרך לשחרור הנפש מהכבלים המאפיינים את החוויה שלנו כבני אנוש בעולם. אחת מהדרכים המרכזיות בבודהיזם להבנת עומק של מהות הקיום ולשחרור מסבל הנה תרגול מדיטציה ומיינדפולנס.

מיינדפולנס- בעברית קשיבות או תודעה מתבוננת- הנה עמדה של הקשבה ומודעות למתרחש בהווה ללא הערכה או שיפוט. היכולת להסב תשומת לב לקורה בכאן ובעכשיו ולהשתנות התמידית שלו. 

כדי להבין את עקרונות המיינדפולנס בהם נעזר בטיפול, אתאר בכמה מילים את המקור- מיינדפולנס במדיטציית תובנה (ויפאסנה) בתרגול הבודהיסטי. במדיטציה נעביר את הקשב המתבונן שלנו על פני חלקי הגוף השונים. נקשיב לתחושות הפיזיות שקיימות בגוף בנסיון להתבוננות לא שופטת, ללא האחזות בתחושה נעימה או נסיון להימנעות מתחושה לא נעימה. כשנסחף במחשבות נחזור שוב ושוב לעוגן- לגוף ותחושותיו- וננסה להשאר אתו. השהות עם התחושות תאפשר לנו הבנה חוויתית של מהות ההשתנות התמידית שלהן. 

בטיפול המבוסס על העקרונות הללו נדגיש גם כן נוכחות בחוויה המיידית והמוחשית של הכאן והעכשיו, והקשבה ואפשור למה שעולה מתוכנו, ומשתנה בנו, ללא שיפוט או היאחזות.

כאן ועכשיו

אם נתבונן בחוויה שלנו נמצא שפעמים רבות אנו נוכחים חלקית בלבד “חצי כוח” במה שקורה לנו בהווה, ובמקום מוצאים את עצמנו נודדים לתכנוני עתיד, זכרונות עבר, חלומות בהקיץ או פנטזיות. בפועל הנדידות הללו משמשות אותנו כ”נוגדי כאב” רגשיים. הן עוזרות לנו להתנתק וללכת למקומות שמרגיעים אותנו, אך מפחיתות את הנוכחות שלנו בכאן ובעכשיו.

בטיפול ננסה להתעניין בחוויה המוחשית שעולה לנו באותו רגע. כלומר- ברגשות ובתחושות שעולים בצורה טבעית כשאנו מקשיבים פנימה. הם יהיו המדריכים הטובים ביותר להבנה של איפה אנחנו באמת. לא תמיד איפה שאנחנו רוצים להיות, אך בדרך כלל איפה שאנחנו צריכים להיות. עם החוויות שזקוקות למגע, לעיבוד, לנוכחות שלנו. 

כמו במדיטציה, הקשבה לחוויה ההווית תוביל אותנו לאמת הפשוטה של ההשתנות. החוויה הגופנית והרגשית שלנו משתנה תמיד. היא זרם ולא מוצק קבוע. כמו נוף שעובר בנסיעה, ההתבוננות בה מגלה נופים משתנים. הקשבה נאמנה למה שקיים ברגע תוביל אותנו לאזור בו אנחנו צריכים להיות. כשאזור מסויים עובד דיו, או כשהוא מציף מידי ואנו זקוקים למפגש הדרגתי ומווסת איתו, הנפש תעבור למקום אחר. הקשבה מתעניינת תאפשר לנו להצטרף לנסיעה הזו, לבקר היכן שצריך במינון ובאינטנסיביות הנכונים לנו.

התבוננות ומודעות

כמו במדיטצית מיינדפולנס, הניסיון בטיפול הוא להתבוננות רגועה ולא שופטת, שמאפשרת לדברים לעלות בלי לקטלג אותם מיד כטובים או רעים, ראויים או נוראיים. עמדה סקרנית ומקשיבה למה שעולה בנו תאפשר לנו חקירה והבנה. התחברות לרגשות שקיימים בנו תאפשר לחוויות מסויימות לעלות למודעות. תשומת לב לתחושות הגוף תהיה גם היא שער לחוויה הרגשית, שכן תחושות- רגשיות ופיזיות- הן חלק ממהות אחת ומחוברות זו לזו. התבוננות באזורי המחשבות שהנפש שלנו נודדת אליהם באופן טבעי ילמדו אף הן על צרכים ועל ההגנות שלנו. מה תוכן הפנטזיות שלנו? מה תוכן המחשבות על העתיד (תכנון? ציפיה? דאגה והתכוננות לאסון?) האם אנו נוטים ללכת לשיפוט וביקורת עצמית? אילו זכרונות עבר עולים בנו? בעת ההתבוננות במחשבות נהיה ערים לחוויה הרגשית העולה מתוכן. לעיתים ניסיון שלנו להשאר עם תחושה יעלה התנגדות ונשים לב דווקא לנסיון האקטיבי של הנפש שלנו לא להרגיש דבר מה. כך, בהתבוננות בחוויה שלנו נפגש הן עם חוויות הזקוקות לנוכחות ועיבוד והן עם מנגנוני ההגנה שלנו- הדרכים היצירתיות והמתוחכמות שסיגלנו לעצמנו כדי להימנע מחוויה שמכאיבה לנו. התבוננות בטיפול הנה בכל חלק שעולה בנו- ננסה להכיר ולהבין אותו, בלי לשפוט, לכעוס או לנסות לשנות אותו. 

שינוי וריפוי מתוך החוויה המוחשית

ככל שנשהה ברצף החוויה נוכל להבחין בין האפקט השונה הנוצר כשנדבר או נחשוב על משהו בצורה מנותקת רגשית, ובין האפקט של חוויה ישירה של אותו הנושא, המקושרת לגוף ולרגש. ככל שנצליח לשהות בתוך החוויה של הרגע (ולא בחשיבה עליו מבחוץ) נראה שמתוך החיבור מתגברת המודעות, מתפתחת תובנה ומתרחש שינוי. באופן מעניין, דווקא הקבלה והאפשור של החוויה כפי שהיא, ולא נסיונות אקטיביים לשנות ולתקן אותה, הם שיאפשרו לשינוי ולשחרור לקרות באופן טבעי. 

החיבור לחוויה האותנטית שלנו, של תחושות והרגשות, יוליד פעמים רבות הבנה של צורך. מתוך החוויה יעלה רגש שאנו צריכים לחוות כמו עצב ואבל על אובדן בעבר או דחף וידיעה של פעולה שאנו זקוקים לעשות כדי לשנות משהו בחיינו. כך, אפשור של הצורך האותנטי יוביל את הנפש לשחרר ולהמשיך הלאה. האנרגיה המשתחררת וההקלה הנובעת ממנה יקרו באופן טבעי. הגוף והנפש שלנו יובילו אותנו לשם בקצב ובדרך הנכונה. המשימה המרכזית שלנו היא להעיז להקשיב, להעיז להרגיש בצורה מקבלת ונאמנה.

ד”ר גזית וקס

פסיכולוגית קלינית

רמות מנשה/ יקנעם